Kapittel 1 Informasjon og samfunnskontakt
Repetisjonsoppgaver
1. Hva er informasjon og samfunnskontakt?
- Informasjon og samfunnskontakt er ”organisasjoners planlagte kommunikasjon med omgivelsene”.
2. Hvorfor er det nødvendig for en organisasjon å drive med informasjon og samfunnskontakt?
- Det er nødvendig for en organisasjon å drive med informasjon og samfunnskontakt, fordi organisasjonen må informere og påvirke med det arbeidet de driver med.
3. Hva er forskjellen på informasjon og samfunnskontakt, PR og markedsføring?
- Informasjon og samfunnskontakt er ”organisasjoners planlagte kommunikasjon med omgivelsene” på en nøytral måte. PR og markedsføring bygger på positive forbindelser med allmennheten.
4. Hva menes med omgivelser for informasjon og samfunnskontakt?
- Omgivelser i denne sammenheng betyr hvem en organisasjon ønsker å nå. De typiske omgivelsene for en organisasjon kan deles opp i ulike målgrupper. Noen eksempler er:nærmiljøet, journalister, offentlige myndigheter, finansmiljøer, kundegrupper.
5. Hva er interessent? Og en interessegruppe?
- En interessent er en som interesserer seg for en bedrift. En interessegruppe er organisasjoner som har sterke interesser i en bestemt sak.
6. Hva menes med ”den offentlige mening”?
- Den offentlige mening er hva flertallet synes om en sak.
7. Hva gjør et PR-byrå?
- Et PR-byrå leverer kommunikasjonstjenester for organisasjoner. PR-byråer hjelper altså organisasjonene til å få frem budskapet sitt på en måte som tjener organisasjonen. Oppgaven deres er å opprette og opprettholde en forbindelse med publikum eller allmennheten.
8. Hva menes med begrepet ”omdømme”?
- Omdømme – Hvordan en virksomhet oppfattes a opinionen eller samfunnet.
How To Hack Roblox Acconts
for 3 år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar