torsdag 26. februar 2009

Dagens mediearbeid!

Kapittel 19Repetisjonsoppgaver 227

1. Hva mener vi med mediesamfunn?
I løpet av 1900-taller fikk vi mange nye medier, og nå har media vært en så viktig av hverdagen at vi sier at vi lever i et ”mediesamfunn”.

2. Hva heter de fore viktigste byråene som samler statistiske data om mediebruk i Norge?
De fire viktigste byrå som samler statistisk data om mediebruk i Norge er:
- Statistisk sentralbyrå(SSB)
- Norsk Gallup
- Markeds- og medieinstituttet(MMI)
- AC Nielsen reklamestatistikk

3. Hva er en brakgrunnsvariabel?
Ulike deler av befolkningen bruker media på ulike måter. Kjønn, alder, utdanning, inntekt, arbeidssituasjon og geografisk og kulturell tilhørighet er ofte noen årsaker for at medium og mediebudskap vi velger. Vi kaller disse faktorene for ”bakgrunnsvariabler”. De ble brukt for å forstå sammenhengen mellom sosial bakgrunn og mediebruk.

4. Hvile tre medier bruker vi mest, og hvor mye bruker vi dem?
Avis, fjernsyn, internett og radio er de 4 mest dagligbrukte. Hver dag ser omtrent 80 % av den norske befolkninga tv nesten tre timer, mens 75 % leser avisen i 40 min. Litt over 50 % bruker både internett og lytter til radioen hver dag.


Min personlige mediebruk
Jeg leser nesten avisa hver dag. Det kan variere litt mellom VG, Dagbladet, Fædrelandsvennen og Vennesla Tidende. Jeg ser ca. 1-2 timer på tv daglig i gjennomsnitt. Å sette fingeren på hvor mye jeg hører på radio er ganske vanskelig, siden den nesten alltid står på hjemme. Bøker blir brukt hver dag(fagbøker, skolebøker og egenvalgte lesebøker). Databruken har økt veldig i løpet av de siste årene, med tanke på at vi bruker dataene i undervisningene.

Ingen kommentarer: